Hans Nijland: "Hij verkocht een koe nog een paar badslippers"
Hans Nijland kijkt uit naar de start van het EK. De voormalig bestuurder van FC Groningen heeft complimenten voor Memphis Depay, die veel kritiek kreeg over zijn witte haarband. Nijland kijkt daar heel anders tegenaan.
"Het is afwachten of Memphis een van de betere aanvallers van het EK gaat worden. Die potentie heeft hij in mijn ogen wel. Hij is in elk geval de beste marketeer op het toernooi", zegt Nijland in het Dagblad van het Noorden. "Ik zie die haarband als een modestatement. Het zal mij een zorg zijn wat de spits van Oranje draagt. Al steekt hij een grote veer achter op z'n hoofd, als hij maar goed voetbalt."
Nijland vindt het nu al de 'beste marketing-actie van dit EK'. "Bij FC Groningen had ik vaak contact met mijn goede vriend Henk ten Hoor, de textielmagnaat die twee weken geleden helaas overleed", blikt hij terug. "Als sponsor en investeerder was hij belangrijk voor onze club. Toen we Erik Nevland haalden, deed Henk een financiële duit in het zakje."
"Op marketinggebied heeft hij de komst van de Noor goed uitgebuit", vervolgt Nijland. "Hij liet vikingmutsen maken, speciaal voor Nevland. Ik kan me herinneren dat alle fans zo'n muts droegen toen we in de vrieskou een uitwedstrijd speelden tegen SC Heerenveen. De actie van Henk was er eentje die hij bedacht uit een onderbuikgevoel. Daar zat geen groot campagneteam achter van mensen die ervoor hadden doorgestudeerd. Het was eigenlijk een onbedoelde marketingactie. Henk had er simpelweg gevoel voor. Hij verkocht een koe nog een paar badslippers."