Kees Kwakman overleefde ramp: "Heel even dacht ik: ik ga dood"

Woensdag markeert 25 jaar sinds de fatale nieuwjaarsramp in Volendam. ESPN-analist en voormalig FC Groningen-speler Kees Kwakman was op die bewuste avond aanwezig in café ’t Hemeltje en deelt zijn herinneringen in een gesprek met het Algemeen Dagblad.
Kwakman, nu 42 jaar, was één van de vele tieners die het café bezochten. Bij de ramp kwamen veertien jongeren om het leven en raakten tweehonderd mensen gewond. Een gebeurtenis die Volendam nooit zal vergeten. Omdat Kwakman destijds nuchter was, herinnert hij zich alles glashelder. Op het moment dat hij naar huis wilde gaan zag hij plotseling een vlam.
"Die werd alsmaar groter en binnen dertig seconden stond heel de zijkant van het café in de hens. Je denkt eerst dat het niet echt is, dat het niet gebeurt. Voor mijn gevoel ging het vuur vrij snel weer uit, maar het werd zo verschrikkelijk heet en ook direct pikdonker", vertelt Kwakman.
Het besef van het gevaar drong al snel tot hem door. "Heel even dacht ik: nou, dit was het. Ik ga dood. Ik kom hier niet meer weg. Ik was nuchter en had snel in de gaten dat ik moest wegwezen. Maar ja, ik kon geen kant op. Iedereen was in paniek."
Kwakman springt terug naar het moment van ontsnappen: "Ik ben, denk ik, over mensen heen gesprongen en geklauterd. Ik was topfit door het voetbal. Er kwam een soort oerkracht in me naar boven." Uiteindelijk werd hij pas uren later naar het ziekenhuis van Zaandam gebracht, omdat anderen er nog slechter aan toe waren.
Na negen dagen ziekenhuisopname kwam hij er fysiek goed vanaf en bleef hij psychisch nagenoeg ongeschonden. "Ik praat er eigenlijk nooit over. Het komt nooit echt ter sprake ook. Eigenlijk voel ik me ook geen slachtoffer, omdat ik er fysiek en mentaal niks aan heb overgehouden. In Volendam zijn we er ook niet zo heel goed in om emoties te tonen", zegt Kwakman.
"Het is een klotenonderwerp ook natuurlijk. Nu 25 jaar later komt weer het besef: ik heb gewoon heel veel mazzel gehad", besluit de analist.
Zet in op Nederland tegen Japan!
Het Nederlands elftal begint zondagavond aan het WK met de poulewedstrijd tegen Japan. Zet € 10 in op de wedstrijd en krijg € 50 aan Free Bets bij BetMGM! (Bonus 24+)

"Ik zou niet voor Oranje willen spelen, het racisme zit zó diep"

'Begeerde Thom van Bergen ziet waarde stijgen naar hoogste punt'

FC Groningen-aanwinst kijkt vooruit: "Dat is een heel mooi doel"

Noa Vahle steunt oud-FC Groninger: "Negeer die kritiek lekker"

'Dies Janse staat voor mogelijke miljoenentransfer naar België'

FC Groningen-talent ambitieus: "Stap zetten richting eerste elftal"

Jans vol lof: "Zij heeft mij in staat gesteld om trainer te zijn"

'Kostic weg bij Juventus; oud-Groninger transfervrij op te pikken'

FC Groningen legt 19-jarig talent vast: "Ik ben ontzettend blij"

Erwin van de Looi tekent als trainer in de Keuken Kampioen Divisie

'Eerste bod van FC Groningen op Go Ahead-verdediger afgeslagen'

FC Groningen gestraft door KNVB: uitwedstrijd zonder supporters

Virgil van Dijk krijgt kritiek: "We hebben een aanvoerder..."

'FC Groningen kijkt naar Go Ahead-verdediger als vervanger Janse'

'FC Groningen grijpt naast komst van talent van Bayern München'

Oud-trainer FC Groningen weg bij Go Ahead Eagles: "Een vakman"

FC Groningen-aanwinst dolblij: "Het is niet zomaar een club"

Japan niet bang voor Virgil van Dijk: "Daar liggen kansen"

FC Groningen-Speler van het Jaar trots: "Een hele mooie eer"

'FC Groningen in gesprek met transfervrije Sparta-middenvelder'

FC Groningen neemt talentvolle spits over van Go Ahead Eagles

'Marktwaarde FC Groninger Jorg Schreuders bereikt recordhoogte'

'Younes Taha weg bij FC Twente': "Hij gaat miljoenen opleveren"

Summerville genoot van oud-FC Groninger: "Hij was een master"

Van Mosselveld ontkent beweringen van Postema-kamp: "Vervelend"

Doe mee aan het FCGFans.nl WK 2026-spel en win mooie prijzen!

'Hateboer moest het afleggen': "Bondscoach moest bakzeil halen"

FC Groningen onder 21 loopt gehoopte promotie mis na nederlaag

Jans blikt terug: "Er is één enorme uitschieter in mijn carrière"

KNVB wijzigt regels van Eredivisie: "Kan je thuisrecht verliezen"

FC Groningen-aanwinst kijkt vooruit: "Dat is een heel mooi doel"

FC Groningen-aanwinst dolblij: "Het is niet zomaar een club"

FC Groningen-Speler van het Jaar trots: "Een hele mooie eer"

Jans blikt terug: "Er is één enorme uitschieter in mijn carrière"

Ron Jans enorm lyrisch: "Hij werd een icoon bij FC Groningen"

Ron Jans: "Ik hoop ook dat ik daar een beetje symbool voor sta"










