Groene Mannen dienen zich aan: ''Een cadeautje voor Nijland''

Rondom FC Groningen is een nieuwe beweging op gang gekomen. Ze zien in Evgeniy Levchenko de nieuwe algemeen directeur, ze willen de binding met de omgeving versterken en John Deere als hoofdsponsor. Hun naam? De Groene Mannen. 

Dat de Groene Mannen bij het grote publiek van FC Groningen niet bekend zijn, is niet zo opmerkelijk. De naam van de beweging is sinds kort veranderd. Voorheen stonden de Groene Mannen te boek als de Zwarte Mannen, een fanatieke supportersgroep van SC Veendam. 

"We hadden van alles wat: politici, onderwijzers, dichters, juristen, noem maar op. Onze gemeenschappelijke liefde? Veendam", vertelt André van der Veen, die zag dat de groep na het faillissement van SC Veendam in 2013 uit elkaar groeide. "Daarna zijn we maar weinig bij elkaar gekomen, want onze gemeenschappelijke liefde bestond immers niet meer", vertelt hij tegenover het Dagblad van het Noorden.

Toen Van der Veen enkele weken geleden op Twitter een oproep deed om Levchenko de nieuwe directeur van FC Groningen te maken, begon de groep weer actief te worden. "Met het vertrek van Hans Nijland begon ik te denken over de club. Wat nu? Misschien is dit het moment voor een andere insteek." Van der Veen belde de Zwarte Mannen op om ze te informeren over zijn idee. "Iedereen was direct positief."

De Groene Mannen besloten vervolgens een brief aan FC Groningen op te stellen, waarin ambitieuze plannen werden gepresenteerd. Zo wil de beweging een jaarlijks festival rondom de Euroborg organiseren en vindt het dat de selectie van FC Groningen minstens drie Groningers moet bevatten.

"Je moet het zien als een cadeautje voor Nijland", stelt Jaap Dijkstra, oud-wethouder in Groningen. "Dat hij de deur met een gerust hart dicht kan gooien. Laten we de koppen bij elkaar steken en de cultuur, economie, politiek en het voetbal rondom de club een nieuwe impuls geven. Groningen is groter dan het zich voordoet."

Lees meer:
0 reacties