'Voor alle betrokkenen is dit een dikke vette nederlaag''

Morgenavond zal vak F in het Hitachi Capital Mobility Stadion leeg moeten blijven na het afsteken van vuurwerk in het duel met Ajax in april. Het korte geding van de Supportersvereniging FC Groningen heeft niets opgeleverd.

"Voor alle betrokkenen is dit een dikke vette nederlaag en dat voelt heel beroerd. Er zijn in deze alleen maar verliezers", begint Algemeen Directeur Wouter Gudde zijn reactie op de website van FC Groningen.

"Wij streven er naar onze wedstrijden voor zoveel mogelijk publiek te spelen en dat is morgenavond niet mogelijk. Wij mogen de seizoenkaarthouders uit vak F niet binnen laten als gevolg van de opgelegde straf door de aanklager en de uitspraak van de rechter. Hierdoor missen wij een fanatiek deel van onze aanhang en moeten supporters die deze wedstrijd hadden willen bijwonen het duel noodgedwongen missen."
 
“In de rechtbank en in de reacties daarop leek het alsof we kil tegenover elkaar stonden en het ons niet raakte, maar niets is minder waar. Wij hebben van deze zaak enorme buikpijn, want ook wij hebben een sterk vermoeden dat heel veel van de gedupeerde supporters part noch deel hebben aan de ontstaande situatie maar toch, door de wijze van straffen, de dupe zijn", gaat Gudde in op het standpunt van de supportersvereniging.

"We zitten als club in een spagaat en zijn met handen gebonden; uitvoeren van de straf omdat we niet kunnen ontkennen dat er vuurwerk is afgestoken of de mogelijke grote gevolgen accepteren die het heeft wanneer we willens en wetens de straf niet ten uitvoer brengen. Wij kiezen voor het eerste omdat de consequenties bij het niet uitvoeren ervan groter zullen zijn voor nog meer supporters", verduidelijkt hij het dilemma van de club.

"Hoe dan ook voelt dit heel slecht. Niet alleen voor ons maar met name voor de supporters die er tegen Twente niet bij mogen zijn. Een dieptepunt in de geschiedenis van FC Groningen", besluit de Algemeen Directeur.

Lees meer: